torsdag 25 september 2008

Indisk Quorn/kycklingsoppa

Åh, vad jag blev sugen på den här soppan nu som är så fantastiskt god!!! Faktiskt något av det godaste jag någonsin smakat. Så jag känner att jag bara måste dela av mej av receptet här:

I originalreceptet används kyckling, men jag som inte äter det har i Quorn istället.

Indisk quornsoppa med russin och kokos

4 portioner

2 Quornfiléer
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2-3 potatisar
2 morötter
Ca 100 g blomkål
2 tsk riven ingefära
Ca 2 msk raps - eller solrosolja
½ tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk malen spiskummin
1 tsk stött kardemumma
1 tsk kanel
1 liter höns/grönsaksbuljong
2 dl matlagningsgrädde
150 g spenat (färsk är godast!)
1 dl russin
½ dl kokosflingor
Ev ½-1 dl mandelflarn
Salt och peppar

Skär quornfileérna i bitar. Skala och hacka löken och vitlöken. Skala potatisen och morötterna och skär dem i bitar. Skär även blomkålen i bitar. Fräs lök, vitlök och ingefära i olja i några minuter i en kastrull. Tillsätt kryddorna och rör om. Lägg ner quorn och stek i ca 10 min.

Tillsätt sedan grönsakerna och fräs alltsammans i någon minut. Häll i buljongen och låt soppan småkoka i ca 15 minuter eller tills potatisen är mjuk. Ifall det är mycket olja på ytan, skumma av den. Rör sedan i grädde och spenat och koka upp. Tillsätt russin, kokos och ev. mandel. Salta och peppra efter smak.

Inga kommentarer:

Bloggintresserade