torsdag 9 oktober 2008

Vegetarisk mat = grönsaker?

Jag blir både lite arg och lite frustrerad då jag märker att det fortfarande finns människor som tror att vegetarisk mat är lika med sallad och frukt. Är folk inte mer upplysta så långt in på tvåtusentalet??? En äldre tant som jag arbetar med på ICA sa förvånat till mej här om dagen: "Är du vegetarian? Men vad äter du då? Vad lever du på? Det måste väl vara tråkigt?" Svar: NEJ, det är inte alls tråkigt. Tvärtom! Och självklart lever jag inte på enbart sallad och frukt. Det syns väl på min figur om inte annat. Av en så ensidig kost skulle nog vem som helst drabbas av akut vitamin-och proteinbrist. Det går ju inte. Och, ja DET vore verkligen tråkigt att leva på det! Jag sa att jag äter quorn, linser och bönor. Det tyckte hon lät jätte trist och äckligt. Men det finns ju faktiskt en massa gott man kan göra av dessa råvaror. Många blir uppriktigt förvånade då de upptäcker hur gott det kan vara och hur förvånansvärt likt kött det ibland är. Man kan ju tro att det bara är äldre människor som reagerar på det här sättet då vegetarisk mat kommer på tal, men det är det konstigt nog inte. En kille som jag arbetar med sa en dag till mej då jag pratade om att jag brukar äta rätt mycket grönsaker: "ja, men det är väl klart att du gör. Du är ju vegetarian! Grönsaker till grönsakerna då?" Jag blir bara arg av såna uttalanden. Och, han är endast 24 år! Borde man inte vara mer upplyst då? Jag tycker inte att det är det minsta lustigt, som de verkar tycka.

Nej, genom denna blogg vill jag visa hur otroligt mycket gott man faktiskt kan göra av enbart vegetariska råvaror! Så låt er inspireras. Jag är gärna er inspirationskälla.

1 kommentar:

Åsa sa...

Hej vännen, du borde verkligen ta och fota dina smaskiga recept, så man får ett hum om hur de ser ut. Har för mej någon annan kommenterat detta tidigare. Jag blir i allafall väldigt inspirerad av bilder på mat.
Kram Åsa

Bloggintresserade