tisdag 13 januari 2009

Afrikansk linsgryta

AFRIKANSK LINSGRYTA

Den här grytan är helt enkelt underbar! Gör den, ni kommer aldrig att ångra er. Kan smälta och övertyga vilken inbiten köttätare som helst. :) Jag brukar utesluta bananerna. Det är en smaksak.


Antal portioner

4 port


Ingredienser
2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 gul lök
olja
3 färska tomater
4 dl kokosmjölk
1-2 msk curry
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 liten burk ananas
2 bananer
1/2 dl cashewnötter
salt
vitpeppar

Gör så här:
Skölj linserna och koka upp vattnet. Lägg i linserna och låt de koka i femton minuter. Häll sedan av vattnet.
Hacka löken och fräs den i oljan. Hacka tomaterna fint. Tillsätt kokosmjölken, curry efter smak, tomaterna, tomatpuren, buljongtärningen och linserna och låt det koka upp.
Skär ananasen i små bitar och lägg i grytan. Låt koka cirka fem minuter.
Tillsätt sedan bananerna i skivor och hackade cashewnötter. Låt koka ytterligare fem minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera till ris, helst jasminris.

Rösta på denna blogg:


VeggieToppen

5 kommentarer:

sara sa...

Jag är imponerad av ditt vegetariska engagemang, roligt att se tycker jag. Jag är en vanlig köttätare dock ;) men funderar starkt att prova någon rätt framöver.. Faktiskt har jag redan provat ditt lingonbröd och det var supergott! Älskar lingon nämligen - kunde inte motstå det! Tack för detta recept :) kramis

The Rebel sa...

Hej!

Jag har testat flera av dina recept med jättegott resultat varje gång! Nu gör jag ett försök på den afrikanska grytan. Ska dock ha i lite chili tänkte jag, men jag har en (dum) fråga;

Ska man hälla av linserna innan man blandar i dem i grytan?

Emmis sa...

Gjorde linsgrytan igår men tillsatte paprika, zuccini, kanel, spiskummin och gurkmeja. Blev supergott.
Tack för ett bra recept

Anna Rodrick Cengic sa...

Gjorde din gryta nyss, megagod!! Tack!!

Linus sa...

Jag gillar inte bitar av frukt i mat, så jag mosade bananen och hade ananas-slams i. Blev kalasgott!

Bloggintresserade