tisdag 28 oktober 2008

Butternut squashsoppa

Nu är det dags att ta itu med den här bloggen igen! Och jag SKA bli flitigare på att fota mina recept, jag lovar! Eller hitta bilder på nätet som passar till receptet. Har ju i alla fall fotat en del. I dag blir det butternut squash soppa till middag. Butternut squash är något som jag upptäckte då jag bodde i London för ganska många år sedan och som nu går att få tag på i Sverige. Det kan dock vara svårt att få tag på, så hittar ni det inte går det lika bra med sötpotatis! Både Butternut och sötpotatis är hur som helst otroligt gott. Denna soppa är väl värd att testa!


BUTTERNUT SQUASHSOPPA

Ca 500 g butternut squash eller sötpotatis, skuren i 2 cm kuber (utan skal)
1 rödlök eller gullök, finhackad
1 bit färsk ingefära, ca 4-5 cm, hackad i småbitar
3 msk smör/olivolja
1 äpple, hackad i mindre bitar
3 msk mjöl
Ev. 1 tsk curry
Lite muskotnöt
Saft och skal av en apelsin
En nypa socker
ca 1 liter grönsaksbuljong
ca 400 cl kokosmjölk/mjölk
Smaka av med salt och peppar

1. Fräs löken mjuk i smör eller olja. Tillsätt squashen/sötpotatisen, äpple och fräs i några minuter.
2. Ta av från plattan och tillsätt mjölet, curry, ingefära och muskotnöt och fräs i några minuter.
Tillsätt buljong, kokosmjölk och apelsin långsamt. Ställ tillbaka på plattan och låt koka upp. Låt sjuda i ca 20 minuter tills grönsakerna känns mjuka. Kör slät med stavmixer och tillsätt en nypa socker och smaka av med salt och peppar.

Servera med en klick créme fraiche och kanske lite hackad persilja.
Smaklig måltid! :)

Inga kommentarer:

Bloggintresserade